Van stresskip naar zen-mens

Van stresskip naar zen-mens

Bij een hoge mate van stress krijgt men regelmatig de opdracht om te gaan mediteren. Maar wat nu als dit je enorm tegenstaat. Je moet er niet aan denken om te gaan hummen op een kussentje terwijl je nog zoveel te doen hebt.

Bij het advies mediteren wordt eigenlijk bedoeld; doe het rustiger aan en adem door. Nu worden de meditatiekussen je om de oren geslagen. En toch, als je dit advies vaker hoort kan het maar zo zijn dat dat juist het gene is wat je nodig hebt. Maar dat kan ook anders. Door het nemen van kleine stapjes richting rust kan je al grote veranderingen voelen. Je hoeft niet gelijk een uur te blijven zitten waar je zit. Stil, wachtend tot je irritatie niveau is gezakt. Wat je vervolgens dan weer gaat irriteren. En zo blijf je in een cirkeltje door gaan met dat wat je al wel kent.

Op het moment dat een advies om meer rust te nemen je irriteert, maar je ergens wel weet dat het beter zou zijn om af en toe meer tijd voor jezelf te pakken, kan je gaan onderzoeken wat je daar dan precies aan irriteert. Vind je het zonde van je tijd, ga je dan teveel in je hoofd zitten of ga je misschien (te)veel voelen?

Op welke manier voelt je lichaam als je gestrest bent?

  • Gespannen
  • Afwezig
  • Onrustig
  • Stressig
  • Piekeren
  • Boos
  • Prikkelbaar
  • Verdoofd
  • Slaperig
  • Warrig

Ken je het fenomeen van een elastiekje dat om je broodtrommel zat die je al zolang hebt gebruikt dat het al scheurtje laat zien? Dat gebeurt er ook als je zelf te lang onder spanning staat. Jouw spanningselastiekje is in het begin erg soepel. Het rekt prima mee met alles wat er op je afkomt. Na verloop van tijd kan het zijn dat de rek eruit is of dat het elastiekje gaat knappen en je voelt je een stresskip.

Ik gun het je dat je kan voorkomen dat de het elastiekje bij jou minder strak gespannen staat. Als je je emotioneel flexibel voelt kan het nog prima af te toe drukke momenten opvangen. Het buigt mee en veert weer terug. Maar wat heb je nodig om je meer een zenn-mens te voelen.

Kalmeer je zenuwstelsel

Het zenuwstelsel is het controlecentrum van je lichaam voor alles wat je lichaam doet en het bestaat uit je hersenen, ruggenmerg en de zenuwen die door je hele lijf lopen. Het verstuurd signalen die helpen bij alles wat er om je heen gebeurt. Als je zenuwstelsel stress ervaart wordt dat door je lijf gezien als gevaar. Je kan spanning voelen in je spieren, een oppervlakkigere ademhaling, vervelende gedachten enzovoort. Deze spanning wordt vaak opgebouwd door kleine gebeurtenissen. Als je de spanningssituaties gaat herkennen kan je jezelf ook eerder gerust stellen en je stressreactie verminderen.

Herken je gevoel

Herken dus in de eerste plaats je stress momenten. Op het moment dat je je bewust bent van een strak gespannen elastiek of een gestrest gevoel heb je al winst. Het is winst omdat je dan gaat voelen. Dat is een mooie opening naar het verminderen van stress. Je kan zo zelf je zenuwstelsel kalmeren met kleine ademhalingsoefening.

  • Je ademhaling kan ontspannend zijn of juist energie geven.
  • Leg een hand op je buik als dat goed voelt
  • Adem in en voel je buik omhoog komen
  • Pauzeer even
  • Adem uit en tuit je lippen alsof je een bel blaast
  • Herhaal dit meerdere keren

Kan het werkelijk zo simpel zijn? Ja, dit kan zeker helpen om acuut je stresslevel te verlagen. Het is een kwestie van doen. En het fijne van deze oefening is dat niemand het hoeft te merken. Iedereen moet immers ademhalen.

Hoe creëer je rustmomenten

Geef in de eerste plaats jezelf toestemming om rustmomenten te pakken. Wat maakt dat je tot nog toe bent doorgerend? Het is oké om tijd voor jezelf vrij te maken. Het is gezond voor je lijf om pauzes te nemen. Ondanks dat je dit verstandelijk wel weet is er iets of iemand die je tegenhoudt om werkelijk de rust te nemen. Het kan zijn dat je opvoeding jou in de weg zit. Als je is geleerd om altijd maar door te gaan kan je je beetje schuldig voelen als je op de pauzeknop drukt. Mag je wel voor jezelf kiezen? Wie hoor of zie je dan voor je? Een belerend vingertje of een diep zuchtende moeder? De rest gaat toch ook gewoon door of ligt het nu aan mij? Ben ik niet sterk genoeg en die ander wel? Kortom, je hoofd gaat enorm met je aan de haal. Als je het nog niet zo makkelijk vindt om voor jezelf te kiezen kan je gaan onderzoeken waar deze stemmetje vandaan komt. Herken het en bedank dit gevoel omdat het je al die tijd ook veel heeft gebracht. Het heeft ervoor gezorgd dat je iets afkreeg of je voelde die extra drive om iets aan te pakken. Nu is het tijd voor een ander geluid.

Een cliënt van mij kon haar doorzettingsvermogen herkennen van haar moeder. “Dankzij mijn moeders opvoeding, die zij heeft meegekregen van haar vader, kon ik mijn opleiding afmaken en meerdere dingen tegelijk doen. Maar nu voel ik dat die druk mij niet meer dient. Het wordt tijd dat ik mijn eigen tempo ga volgen.” Zij moest leren wat haar energie kost en wat haar energie geeft. En dat begon met ademhalen. Door de ademen gaf ze zichzelf toestemming om even te voelen. Vervolgens hebben wij samen een lijst opgesteld met doelen die zij wil behalen met betrekking tot het nemen van rust. Er kwam geen meditatie kussen bij maar wel een lekker plekje op de bank.

Wat heb jij nodig om je rust momenten te kunnen pakken? Hoe kan jij meer veerkracht voelen met je elastiekje? Het is een mooie ontdekkingstocht naar een gezonder leven met meer balans. Hummen op een meditatiekussen mag en anders zijn er nog genoeg andere manieren om tot jezelf te komen. Voor je het weet ben je een echt zen-mens. Wil je meer weten? Volg mij dan op Insta op lindadool_coachingspraktijk voor nog meer tips.

Warme groet,

Linda Dool